Kruhové ekosystémy
02 березня 2023
Kruhové ekosystémy
Žádná společnost není uzavřený systém. Pokud jde o oběhové hospodářství, je obzvláště důležité napojení na širší ekosystém. To znamená spolupracovat napříč hodnotovým řetězcem, napříč průmyslovými odvětvími a napříč regiony. A to znamená i spolupráci s investičními orgány, vládami, nevládními organizacemi, akademickou sférou atp. Výzvou pro lídry je proto přijmout holistické, systémové myšlení, aby mohli vybudovat pevný základ, který usnadní spolupráci při rozšiřování oběhových iniciativ, využívání jedinečných příležitostí a podpoře investic do oběhového hospodářství.
„Abychom přešli na cirkulární ekonomiku, musíme uvažovat holisticky o celém ekosystému a hodnotovém řetězci. To znamená změnu tradičních obchodních vzorců. Ve společnosti DSM spolupracujeme s partnery napříč dodavatelským řetězcem na vytváření různých modelů výroby a spotřeby. Spolupracujeme s inovátory při objevování a rozšiřování převratných technologií. Jsme v jedinečné pozici, abychom přinesli cirkulaci do navazujících odvětví po celém světě a zároveň přispěli k vytváření pracovních míst a pozitivnímu sociálnímu dopadu na místní úrovni,“ říká Feike Sijbesma, generální ředitel DSM, globální destinační společnosti.
Čtyři oblasti zaměření
Co rozumíme pod pojmem „ekosystém“? V tomto kontextu definujeme cirkulární ekosystém jako síť organizací, které spolupracují na vytvoření prostředí umožňujícího kolektivní cirkulární transformaci.
Konečným cílem je organizace úzce propojená s dodavateli, logistickými partnery a technologiemi, které zajišťují cirkulaci materiálů podporovaných dotčenými spotřebiteli a politikou. Podle Jeana-Pascala Triquarta, předsedy a generálního ředitele Schneider Electric, francouzské nadnárodní společnosti pro správu energie, „Největší dopad na nás mělo přesvědčení, že přehodnocujeme vše, co musíme udělat více kruhovým způsobem – v rámci Schneider Electric a ekosystému kolem nás, včetně vztahů s našimi zákazníky, našimi dodavateli, partnery a integrátory naší technologie. Cirkulace má hmatatelnou obchodní hodnotu, zvláště když zapojíte ty správné zainteresované strany k vytvoření změny na úrovni systému.“
Celkově je vedoucí postavení v ekosystému často považováno za nejméně důležitý faktor. Společnosti obvykle chtějí nejprve prokázat své osvědčené kruhové schopnosti, než se aktivně zapojí do širších hnutí. Je to proto, že ekosystémy mají tendenci být vzdálenější od přímého dodavatelského řetězce organizace a v mnoha případech vyžadují další úroveň důvěry a otevřenosti, zejména při práci s novými partnery.
Dnes by se na ekosystémy mělo pohlížet jako na předchůdce dosahování dopadu ve velkém měřítku, zejména s ohledem na obrovské výzvy, kterým čelí mnoho průmyslových odvětví a regionů. Zvažte například vybudování sběrné infrastruktury pro vracení produktů nebo vytvoření spolehlivé alternativy k dodavatelským řetězcům na podporu přechodu odvětví na cyklické obchodní modely.
Takové úkoly by byly příliš velké pro každou jednotlivou společnost. Navíc ekonomické důvody pro změnu nemusí být přesvědčivé bez podpory celé řady partnerů, kteří jsou pro úspěch rozhodující. To je důvod, proč jsme přesvědčeni, že je téměř nemožné odemknout plný potenciál oběhového hospodářství bez zohlednění širšího ekosystému společnosti nebo odvětví. Společnost Coca-Cola si například uvědomila, že k dosažení vlastní oběhové ekonomiky potřebuje pracovat jak v rámci svého přímého hodnotového řetězce, tak s konkurenty, aby posunula celé odvětví kupředu. Společnosti jako je Coca-Cola Company uznaly důležitost proaktivního utváření svého ekosystému. A pomáhají posunout celý svůj sektor nebo průmysl kupředu, aby vytvořili příznivé prostředí pro cykličnost.
Pro přední společnosti znamenalo využití potenciálu ekosystému: Zaměřit se na čtyři klíčové oblasti: sdílení, spolupráci, investice a politiku. Práce v těchto oblastech pomůže společnostem překonat tržní bariéry, aby dosáhly potřebného rozsahu.
- Výměna. Nekonkurenční, transparentní sdílení znalostí, informací a učení na podporu kruhového myšlení a produktivity. Iniciativy v této oblasti se zaměřují na sdílení informací a znalostí s kolegy při řešení společných problémů. Takové výměny s místními nebo regionálními partnery v odvětví mohou výrazně urychlit zavádění oběhového hospodářství.
- Spolupráce. Dvoustranná a mnohostranná partnerství za účelem poskytování praktických cirkulárních řešení. Iniciativy v této oblasti jsou zaměřeny na navazování bilaterálních partnerství a pracovních vztahů. Zainteresované strany mohou přinést na trh cirkulární řešení, z nichž budou mít prospěch všichni.
- Investice. Finanční podpora na stimulaci cyklických inovací. Iniciativy v této oblasti mají za cíl podpořit cirkulární inovace (a nakonec cirkulární řešení) na trhu. Investice mohou směřovat do inovativních start-upů, vývoje produktů a obchodních modelů, myšlenkového vedení, výzkumu a vývoje nekomerčními třetími stranami, jako jsou nevládní organizace nebo akademická obec.
- Politická podpora příznivého regulačního prostředí pro oběh. Iniciativy v této oblasti zahrnují zapojení do místních a národních diskusí a také mezinárodních fór s cílem informovat a/nebo ovlivnit příslušná politická opatření a předpisy, které by podpořily regionální a globální oběhové hospodářství.
Ekosystémové iniciativy ve čtyřech hlavních oblastech (sdílení, spolupráce, investice a politika) se mohou velmi lišit od investic do startupů a sdílení zkušeností za účelem vytváření partnerství. Pokud jde o spolupráci, existují dva hlavní typy iniciativ, které mohou společnosti realizovat. Prvním je vytvoření bilaterálního partnerství. Jedním z příkladů je dlouhodobá strategická aliance Veolie s Danone s cílem uplatnit odborné znalosti Veolie v oblasti vodního, odpadového a energetického hospodářství v procesech Danone. Tato dvousměrná iniciativa je součástí celkové klimatické politiky společnosti Danone, jejímž cílem je do roku 2050 čisté nulové emise uhlíku.
Zpočátku se partnerství zaměřovalo na pilotní projekty na podporu kolaborativního učení. O několik let později tyto dvě společnosti spolupracovaly na společném návrhu výrobního závodu Danone Nutricia Cuijk v Nizozemsku, což pomohlo Danone dosáhnout cíle stát se uhlíkově neutrální do roku 2050. Kromě toho se obě strany dohodly na trvající smlouvě, která Veolii zaručuje a motivuje k tomu, aby se zavázala ke zlepšení výkonnosti. Podle Marca Delaye, výkonného viceprezidenta společnosti Veolia pro rozvoj, inovace a trhy, „jak forma, tak cíle této aliance z ní činí skutečně jedinečnou iniciativu při vytváření ekonomických, sociálních a ekologických hodnot.“
Druhým typem společné iniciativy je vytváření řešení pro více zúčastněných stran tím, že se spojí s více zúčastněnými stranami, aby se vyřešila společná cyklická výzva.
Zvažte Platformu pro urychlení oběhové ekonomiky (PACE), kterou pořádá Světové ekonomické fórum (WEF) a World Resources Institute, která zahrnuje více než 50 členů od předních generálních ředitelů až po ministry vlád a šéfy mezinárodních organizací. PACE působí jako projektový akcelerátor pro obchodní modely a trhy v různých oblastech. Cílem je vyvinout kombinované modely financování pro projekty oběhového hospodářství na podporu a vytvoření politického rámce umožňujícího odstranit konkrétní překážky rozvoje oběhového hospodářství a povzbudit spolupráci veřejného a soukromého sektoru za účelem zvýšení dopadu oběhových iniciativ. Jedna konkrétní iniciativa, Nová vize pro elektroniku, spojila všechny příslušné orgány OSN, podporované WEF a Světovou obchodní radou pro udržitelný rozvoj, aby společně vytvořily novou sdílenou vizi pro průmysl oběhové elektroniky.
Spolupráce v rámci organizací a mezi nimi musí být efektivní a musí do značné míry spoléhat na sdílení jedinečných znalostí a schopností. V konečném důsledku je cílem obou typů spolupráce (bilaterální i multilaterální) usnadnit efektivní sdílení znalostí a zároveň podněcovat opatření k řešení sektorových (a globálních) výzev. Prostřednictvím takových iniciativ mohou společnosti také využít nové příležitosti ke spolupráci a získat partnery pro pilotní projekty.
Ovladače nákladů
Zatímco operace, produkty a služby, kultura a organizace mobilizují cirkulární hodnotu, kterou může společnost získat v rámci svého vlastního podniku, cirkulární ekosystém je nezbytný pro podporu a škálování iniciativ mimo organizaci, které mohou následně pozitivně ovlivnit interní operace společnosti následujícími způsoby: :
- Generování příjmů: Někdy je ke komercializaci jedinečné nabídky cirkulárních produktů potřeba spolupráce.
- Úspora nákladů: Spolupráce může být zvláště účinná při snižování nákladů. Když chtěla britská automobilka Jaguar Land Rover omezit používání čistého hliníku ve svém výrobním procesu, spolupracovala se společností Novelis, jejím dodavatelem materiálů, a také s Innovate. Výsledkem partnerství je REALCAR, vozidlo vyvinuté z nové hliníkové slitiny, které dokáže pojmout recyklovaný obsah, což má za následek nižší náklady a nižší dopad na životní prostředí. Ve srovnání s původním ekvivalentem vyžaduje recyklovaný hliník mnohem méně energie na výrobu (až 95 % méně) a materiál pomáhá snížit emise z výroby o 13,8 %.
- Snižování rizik: Aby se snížil negativní dopad budoucích změn, mohou organizace proaktivně spolupracovat s tvůrci politik a řešit potenciální průmyslová rizika dříve, než se stanou vážnými problémy.
- Posilování značky: Organizace, které jsou aktivními účastníky externího ekosystému, také získávají hodnotu díky vedení značky. To může pomoci odlišit společnost od jejích konkurentů v oboru, a to nejen mezi zákazníky, ale také mezi akcionáři, investory, médii a potenciálními zaměstnanci. Mnohé z předních světových značek jsou členy klíčových oběhových ekosystémových mechanismů, jako je Ellen MacArthur Foundation, Alliance to End Plastic Waste a Platform for Accelerating the Circular Economy Initiative. Díky partnerství s takovými organizacemi vytvářejícími ekosystém mohou společnosti propojit svou značku s širším posláním oběhového hospodářství, což signalizuje zákazníkům, zaměstnancům, investorům a dalším zúčastněným stranám.
Technologie jako klíčový faktor
Technologie mohou hrát ústřední roli v rozvoji ekosystému několika způsoby.
Na jedné straně digitální platformy umožňují společnostem a průmyslovým odvětvím snadněji sdílet zdroje. Tyto platformy zvyšují efektivitu zdrojů tím, že pomáhají rozšířit používání produktů a poskytují trhy pro odpad. Cílem je, aby se nadbytečná kapacita nebo odpad jednoho podniku (nebo odvětví) stal vstupem pro jiný podnik (nebo odvětví).
Online platformy jsou také mocným nástrojem pro sdílení znalostí a inovace, protože účastníci si mohou snadno vyměňovat nápady, sdílet poznatky a spoluvytvářet řešení pro řešení cyklických výzev. Inovativní platforma otevřeného přístupu Circle Lab funguje jako „Wikipedie cirkulárního rozvoje“: online prostor pro jednotlivce, společnosti, organizace a města. Umožňuje vám objevovat, diskutovat a sdílet cyklické obchodní praktiky a strategie.
Kromě digitálních platforem mohou další inovace firmám umožnit snadněji sdílet jeden hodnotový řetězec nebo kombinovat různé. Zejména pokročilé analytické a sledovací technologie mohou různým společnostem umožnit používat stejnou logistickou infrastrukturu k optimalizaci tras. V Belgii Nestlé a PepsiCo spojily své kamiony a trasy, aby dodaly čerstvé chlazené produkty do obchodů. Podle Světového ekonomického fóra snížilo partnerství náklady na dopravu o 44 % a emise uhlíku o 55 %. Za účelem zachování důvěrných informací mezi těmito dvěma společnostmi (a vyhnout se jakýmkoli stížnostem na antimonopolní úřady) se o složitou logistiku transakce stará třetí strana.
Nejlepší postupy pro transformaci řízení
Řada společností dosáhla významného úspěchu díky účasti v cirkulárních ekosystémech. Jak se jim toho podařilo dosáhnout? Studiem těchto společností můžeme zdůraznit následující klíčové lekce a osvědčené postupy.
Znovu definovat účast v hodnotovém řetězci. V cirkulární ekonomice to žádná společnost nedokáže sama. I když podniky mohou udělat velké pokroky ve zlepšování svých vlastních operací a poskytování cirkulárních produktů a služeb, budou nakonec potřebovat systémové přístupy k rozšíření a uvolnění plného potenciálu cirkulace. To platí i pro velké nadnárodní společnosti. S tím, jak se hranice odvětví stírají a hodnotové řetězce se stlačují, cirkulární ekonomika otevírá společnostem mnoho příležitostí, aby přehodnotily, jak interagují v hodnotovém řetězci se zákazníky, dodavateli, komunitami a partnery. Mnohé z těchto příležitostí budou zahrnovat neocenitelné příležitosti pro spolupráci. Společnost Cisco se vždy snažila podporovat otevřené prostředí pro spolupráci se svými dodavateli a partnery. Prostřednictvím těchto partnerství Cisco neustále získává cenné nápady, jak přepracovat své produkty. „Nenařizujeme pouze našim dodavatelům, jaké materiály jsou relevantní a které ne,“ řekl John Kern, senior viceprezident pro operace dodavatelského řetězce ve společnosti Cisco. „Chceme, aby byli součástí procesu spolupráce. Potřebujeme jejich nápady."
Navzdory všem inovacím zůstávají v plně se rozvíjejících ekosystémech cirkularity významné výzvy. K překonání těchto překážek budou muset společnosti úzce spolupracovat se svými dodavateli a dalšími členy ekosystému, aby optimalizovaly zpětnovazební smyčky. To znamená zavedení funkcí, které pomáhají recyklovat materiály a sladit nabídku s poptávkou, aby se odpad z jednoho proudu mohl stát surovinou pro jiný, což má za následek významný růst obchodní hodnoty.
Úsilí potřebné k vytvoření kompletního kruhového ekosystému by nemělo být podceňováno, ale je dosažitelné i pro komplexní rozsáhlou síť. Dobrým příkladem toho je amsterdamský přístav, který se stal centrem cyklického růstu, obklopený shlukem cyklických společností, které zahrnují výrobce bioplastů a bionafty. Cílem je nahradit fosilní paliva biomasou a přeměnit organický odpad, vytvořit nová pracovní místa a stimulovat ekonomický růst. „Amsterodamský přístav má ambiciózní cíle, pokud jde o oběhové hospodářství,“ říká Micha Hess, Business Development Manager v Port of Amsterdam.
K dosažení těchto cílů vytvořil přístav jeden z největších biologických ekosystémů v Evropě, kde se organický odpad přeměňuje na obnovitelnou energii, palivo, hnojiva a chemické sloučeniny. Již 6 % jejího obratu je založeno na kruhovém cyklu a cílem je zvýšit toto číslo na 10 %.
Využijte partnery k vývoji a implementaci nových řešení
Jak je uvedeno v této knize, technologie je klíčovou hnací silou cirkulárních iniciativ, zejména když společnosti začínají škálovat svá cirkulární řešení. Lídři proto musí být proaktivní v neustálém hledání inovací a nových způsobů, jak mohou jejich ekosystémy pomoci vyvinout nové technologie a urychlit jejich široké přijetí. To byla strategie společnosti Procter & Gamble s PureCycle Technologies s cílem urychlit přijetí inovativní metody recyklace plastů společnosti P&G, při níž se plast odděluje od ostatního odpadu a vzniká ultračistý recyklovaný polypropylen. Společnost P&G licencovala patentovanou technologii PureCycle, aby usnadnila přijetí této technologie.
Aby bylo takové partnerství úspěšné, musí mít organizace schopnost porozumět získané hodnotě, analyzovat škálovatelnost projektu, přidělovat a upřednostňovat partnery a určit kompatibilitu se stávajícími procesy a provozními modely. Velké korporace mohou jako partneři nabídnout obrovské zdroje a příležitosti, ale často jsou omezené v tom, jak velké riziko může hlavní podnikání podstoupit. Z tohoto pohledu jsou často nezbytná partnerství s inovativními menšími společnostmi.
Investujte dlouhodobě
Lídři a politici se musí zavázat k podpoře oběhového ekosystému jako dlouhodobé investice. Finanční oddělení a finanční instituce musí hrát klíčovou roli při poskytování nezbytných zdrojů na podporu začínající iniciativy oběhového hospodářství. Investice do organizací, obchodních modelů, produktů, technologií jsou skutečně zásadním odrazovým můstkem pro praktická cyklická řešení, která se rozvíjejí v odvětví nebo regionu. Organizace proto potřebují informovat akcionáře a investory o hodnotě cirkularity (a prokázat ji prostřednictvím silného obchodního případu), aby mohly být přijaty nové systémy měření a řízení, které podporují oběhové hospodářství.
Proaktivně spolupracovat s politiky
Jak se společnost více zapojuje do svého ekosystému, regulační prostředí může být klíčovým faktorem nebo hlavní překážkou. Lídři se proto vyzývají, aby spolupracovali s kolegy z veřejného sektoru a meziodvětvovými kolegy na společném vytváření chytřejších politik, které umožňují systémovou změnu v oběhovém hospodářství. Jak zdůrazňuje Luca Maini, vedoucí oddělení cirkulární ekonomiky italské energetické společnosti Enel: „Legislativa může být v některých zemích omezujícím faktorem – jedna z největších překážek úspěchu. Aby byla umožněna cirkulární řešení, je třeba překonat legislativní sila mezi sektory.“ V mnoha případech to dělají politici, kteří jsou ochotni podporovat oběhové hospodářství, ale často jim chybí úplnější pochopení toho, co je k usnadnění takového přechodu potřeba.
V Dánsku v roce 2013 uzavřelo několik sdružení a společností elektronického průmyslu „Dobrovolnou dohodu o OEEZ (odpad a elektronická zařízení)“ spolu s ministerstvem životního prostředí. Cílem bylo podpořit ekologický design elektrických a elektronických zařízení a vytvořit pobídky pro lepší a větší distribuci, opětovné použití a recyklaci použité elektroniky. Výsledky dohody potvrdily velký potenciál cyklických řešení prostřednictvím ekodesignu. Společnosti a průmyslové asociace v poslední době přistupují k řešení problému plastového odpadu podobným způsobem, který nabízí dvojí přínos: řešení závažného ekologického problému a generování významných obchodních výhod. Evropská strategie vyzvala zúčastněné strany, aby se dobrovolně zavázaly používat nebo vyrábět více recyklovaných plastů, a do konce roku 2018 tak učinilo 70 společností a obchodních sdružení.
Vase hodnoceni: